Alternatív Vitarendező Fórum
INFOMEDIÁTOR Informatikai Felhasználóvédelmi Iroda
Tanácsadó Testülete
A Tanácsadó Testület 10/2022. (III. 1.) sz. Állásfoglalása
A gyermekvedelmiszavazas.hu domain regisztrációjával kapcsolatosan bejelentett panasz
(1091/2022. sz. ügy)
tárgyában
A Tanácsadó Testület előtt a fenti ügyszámon bejelentett panaszt a Tanácsadó Testület (TT) megvizsgálta, a Szervezeti és Eljárási Szabályzat (SZESZ) szerinti rendben megtárgyalta, majd a SZESZ szerinti szavazási rendben, a szavazó tagok egységes "igen" szavazatával, különvélemény csatolása nélkül elfogadta a TT többségi véleményét kifejező jelen eseti Állásfoglalást.
A gyermekvedelmiszavazas.hu domain az Amnesty International Magyarország Közhasznú Egyesület számára nem delegálható.
Indokolás:
A gyermekvedelmiszavazas.hu domain nevet az Amnesty International Magyarország Közhasznú Egyesület (Panaszolt) igényelte 2022. január 20-án.
Az igénylés ellen a NISZ Nemzeti Infokommunikációs Szolgáltató Zrt. (Panaszos) mint a Miniszterelnöki Kabinetirodai honlap-üzemeltetésért és bejegyzésért felelős szervezet nyújtott be kifogást.
A TT megjegyzi, hogy a tárgybani domain igénylésével egyidejűleg a Panaszolt benyújtott igénylést a gyermekvedelminepiszavazas.hu és a gyermekvedelmi.hu domainekre is, amelyekkel kapcsolatban szintén a Panaszos nyújtott be panaszt – a három ügyről a TT külön állásfoglalásokat hozott.
Panaszos történeti tényállásként összefoglalta, hogy a Kormány a 2447/2021. számú határozatában döntött országos népszavazás kezdeményezéséről, azzal egyidejűleg és így elsőként nyilvános kommunikációt is kezdett a megfogalmazása szerint „gyermekvédelmi népszavazás”-ról. Jelzi, hogy a médiában a gyermekvédelmi népszavazás kezdeményezése óta megjelent cikkek is következetesen gyermekvédelmi népszavazásként hivatkoznak a Kormány által kezdeményezett országos népszavazásra. A fenti népszavazási kérdésekben a népszavazás kezdeményezéséről, az európai polgári kezdeményezésről, valamint a népszavazási eljárásról szóló 2013. évi CCXXXVIII. törvény (a továbbiakban: Nsztv.) szerinti lépéseket követően a Köztársasági Elnök elrendelte az országos népszavazást.
Panaszos szerint Panaszolt domain ’foglalása’ sérti a népszavazás szervezőjének minősülő Kormánynak a népszavazás kezdeményezésével és az arról szóló választópolgári tájékoztatással kapcsolatos szervezői jogait, és egyben egyértelműen megtévesztő is, mivel azt a látszatot kelti, mintha az elrendelt országos gyermekvédelmi népszavazással kapcsolatos kormányzati tájékoztatás Panaszolt által, az általa foglalt domaineken keresztül lenne biztosított.
Panaszolt válaszában előadja, hogy Panaszos tévesen hivatkozik az Nsztv.-ben szereplő szervezői jogokra. A szervezői jogok csupán a választási szervezetekbe való delegációra, megfigyelő megbízására (Nsztv. 68.§), a politikai reklám, mint műsorszám (Nsztv. 69.§) közzétételére, illetve a névjegyzékből történő adatszolgáltatásra (Nsztv. 70.§) terjednek ki. Panaszolt szerint a "gyermekvédelmi népszavazás" főleg a Kormányhoz közel álló médiumok szóhasználata, az, hogy egy népszavazásnak a sajtóban milyen jelzőt vagy megjelölést adnak, nem zárhatja ki a hasonló vagy ugyanolyan elnevezésű domainek lefoglalását. Panaszolt szerint a Kormánynak 6 hónapja lett volna a domainek lefoglalására, ezért életszerűtlen, hogy ha szükség lett volna a domainre, akkor azt ne tudták volna lefoglalni Panaszolt előtt. Panaszolt arra is hivatkozik, hogy a domain nem esik a Védjegytörvény alá, és szerzői jog sem illeti meg Panaszost. Nyilatkozik továbbá Panaszolt, hogy a tárgybani domaint jelenleg nem használják, és későbbre sem terveznek semmilyen megtévesztő használatot.
Tanácsadó Testület (TT) a domain delegálását a jogellenesség és a megtévesztés kapcsán vizsgálta, többek között a TT 1/2018. (III. 09.) Elvi Állásfoglalását is figyelembe véve.
A Domainregisztrációs Szabályzat 2.2.2 pontja alapján
nem választható és használható olyan domain név, amely jelentéstartalmára és/vagy
használatára nézve gyaníthatóan:
a) jogellenes, vagy
b) gyűlölet-, vagy félelmet keltő, vagy
c) megtévesztő.”
Panaszos tételesen csupán a 2.2.2 c) pontjára hivatkozott, de a 2.2.1 pont alapján történt előadását a TT úgy értelmezte, hogy a 2.2.2 a) pontjára is hivatkozni kíván.
A TT elfogadja Panaszolt védekezését a tekintetben, hogy az Nsztv-hez kapcsolódó, az Nsztv-ben a 68-70. §-ban említett szervezői jogokat nem sértette meg a domain igénylésével. Nem látja megalapozottnak a TT Panaszos azon érvelését sem, hogy Panaszos tájékoztatással kapcsolatos jogai sérülnének. A magyarországi közdomain rendszer kialakulásakor az államigazgatási, igazságszolgáltatási, törvényhozási és egyéb kormányzati intézmények számára a gov.hu aldomain lett létrehozva, amely alá kizárólag az említett szervek és intézmények regisztrálhatnak domaint. Az ismert kormányzati tájékoztatások is ezen aldomain alatt szoktak megjelenni. A tárgybani domaint még nem használják. A fentiek alapján a TT - pusztán a regisztráció alapján - gyanítható jogellenességet nem állapított meg.
A megtévesztés kapcsán a TT álláspontja az, hogy sem a Panaszolt, sem a Kormány, illetve e tekintetben Panaszos nem gazdasági szereplő, így ők a Tisztességtelen piaci magatartás és versenykorlátozás tilalmáról szóló 1996. évi LVII. törvény szerinti versenytársaknak nem minősíthetők. A TT azonban a megtévesztés fogalmát kiterjesztően értelmezi, ahogy erre a 6/2000. (V. 24.) Elvi Állásfoglalásának 2.7 pontjában és az 1/2018. (III. 09.) Elvi Állásfoglalásában már rámutatott.
A "gyermekvédelmi népszavazás" Magyarországon a Kormány tájékoztatási kampánya révén, ahhoz kapcsolódva, annak részét képezve vált ismertté ezen a néven -, nem vitásan elsődlegesen a közszolgálati és a kormányhoz közeli nyomtatott és elektronikus média által, de rendszerint utalással annak a Kormányhoz való kapcsolódására. A tárgybani domain név pedig („gyermekvedelmiszavazas”) a TT véleménye szerint átlagos felhasználó ill. szavazópolgár számára lényegében azonos kifejezésként jelenik meg, mint a Kormány által népszerűsített „gyermekvédelmi népszavazás”.
Mindez alkalmas arra, hogy a kifejezést közvetlenül a kormányzati információval, Magyarország Kormányának tevékenységével hozhassák kapcsolatba a felhasználók, ezért a TT a gyermekvedelmiszavazas.hu domain delegálását, annak használatára nézve gyaníthatóan megtévesztőnek tartja.
A kifejtettek alapján a domain Panaszolt általi használata a DRSZ 2.2.2. pontja szerint megtévesztő lenne, ezért a domain név Panaszolt részére nem delegálható.
Jelen Állásfoglalást a Tanácsadó Testület egyhangúlag fogadta el, különvéleményt egyik Testületi Tag sem kívánt csatolni. Az Állásfoglalás szövege a Tanácsadó Testület weboldalán (www.nic.hu/tt) teljes terjedelmében közzétételre kerül.
Budapest, 2022. március 1.
A Tanácsadó Testület nevében:
Dr. Verebics János |
Dombi Gábor |