Alternatív Vitarendező Fórum

INFOMEDIÁTOR Informatikai Felhasználóvédelmi Iroda

Tanácsadó Testülete
 

A Tanácsadó Testület 9/2022. (III. 1.) sz. Állásfoglalása

A gyermekvedelmi.hu domain regisztrációjával kapcsolatosan bejelentett panasz

(1090/2022. sz. ügy)

tárgyában

 

A Tanácsadó Testület előtt a fenti ügyszámon bejelentett panaszt a Tanácsadó Testület megvizsgálta, a Szervezeti és Eljárási Szabályzat (SZESZ) szerinti rendben megtárgyalta, majd a SZESZ szerinti szavazási rendben, a szavazó tagok egységes "igen" szavazatával, különvélemény csatolása nélkül elfogadta a Testület többségi véleményét kifejező jelen eseti Állásfoglalást.

A gyermekvedelmi.hu domain, az igénylő Amnesty International Magyarország
Egyesület számára delegálható
.

Indokolás:

 

A gyermekvedelmi.hu domain nevet az Amnesty International Magyarország Egyesület (Panaszolt) igényelte.

 

Az igénylés ellen, mint a NISZ Zrt. által kötelezően biztosítandó központosított informatikai és elektronikus hírközlési szolgáltatásokat kötelezően igénybe vevő központi költségvetési szerv, a Miniszterelnöki Kabinetiroda részére nyújtott szolgáltatásával kapcsolatban, a NISZ Nemzeti Infokommunikációs Szolgáltató Zrt (Panaszos) nyújtott be kifogást.

 

Ismertetése szerint a Kormány a 2447/2021. számú határozatában úgy döntött, hogy az Alaptörvény 8. cikk (1) bekezdésében biztosított jogköre alapján országos népszavazást kezdeményez öt kérdésben.

 

A Kormány a www.kormany.hu kormányzati tájékoztatási portálon 2021. július 21-én közölte, hogy gyermekvédelmi népszavazást kezdeményez, ezzel egyidejűleg Orbán Viktor miniszterelnök a Facebookon is video üzenetben jelentette be a gyermekvédelmi népszavazási kezdeményezést a Kormány nevében. (https://www.facebook.com/orbanviktor/videos/ 30098456 22619056/)

 

A fentiek, illetve a beadványban ismertetett eljárás alapján az Országgyűlés végül a Kormány által kezdeményezett négy kérdésben az országos népszavazást elrendelte.

 

A népszavazás kezdeményezéséről, az európai polgári kezdeményezésről, valamint a népszavazási eljárásról szóló 2013. évi CCXXXVIII. Törvény (Nsztv.) a népszavazási kezdeményezéssel kapcsolatos rendelkezési jogokat és az egyes kötelezettségeket minden esetben a kérdés szervezőjére telepíti. Az Nsztv. 66/A. §-a alapján a köztársasági elnököt, illetve a Kormányt az általa kezdeményezett népszavazás esetén a népszavazási eljárásban megilletik a szervezők számára biztosított jogok. A „gyermekvédelmi népszavazás”-sal kapcsolatos szervezői jogok tehát jelen esetben Magyarország Kormányát illetik meg.

 

A médiában a gyermekvédelmi népszavazás kezdeményezése óta megjelent cikkek is következetesen gyermekvédelmi népszavazásként hivatkoznak a Kormány által kezdeményezett országos népszavazásra.

 

A Kormány döntése és az irányadó jogszabályok értelmében a gyermekvédelmi népszavazással kapcsolatban külön kormányzati honlap készül, melynek érdekében a NISZ Zrt. a Miniszterelnöki Kabinetiroda megbízásából megkezdte a szükséges domainek foglalásának, megvásárlásának előkészítését, amely során észlelte, hogy a Panaszolt a „gyermekvedelmi.hu”, a „gyermekvedelmiszavazas.hu”, és a „gyermekvedelminepszavazas.hu” domaineket lefoglalta:

 

A Panaszos véleménye szerint a Panaszolt domain foglalása a Domainregisztrációs Szabályzat (DRSZ) 2.2.1 és 2.2.2 pont c) pontjába ütközik.

 

„ DRSZ 2.2.1    A domain-igénylő a delegálni kért domain nevet a jogszabályok és a Szabályzat keretei között szabadon választja meg, ugyanakkor a lehető legnagyobb gondossággal tartozik eljárni abban a tekintetben, hogy az általa választott domain név, annak igénylése, illetve annak használata más személy vagy szervezet jogait (pl. névkizárólagossághoz fűződő jogát, személyiséghez fűződő jogát, kegyeleti jogát, szellemi tulajdonhoz fűződő jogát, stb.) ne sértse. A domain-igénylőtől elvárható, hogy a domain név megválasztása előtt ellenőrizze a cégjegyzéket, illetve a legfontosabb védjegy adatbázisokat.

 

2.2.2    Nem választható és használható olyan domain név, amely jelentéstartalmára és/vagy használatára nézve gyaníthatóan:

a)     jogellenes, vagy

b)     gyűlölet-, vagy félelmet keltő, vagy

c)     megtévesztő.”

 

Álláspontja szerint a domain foglalás sérti a népszavazást kezdeményező Kormány, mint közhatalommal rendelkező szerv országos népszavazás kezdeményezésével és az arról szóló választópolgári tájékoztatással kapcsolatos Nsztv-ben rögzített szervezői jogait és egyben egyértelműen megtévesztő is, mivel azt a látszatot kelti, mintha az elrendelt országos gyermekvédelmi népszavazással kapcsolatos kormányzati tájékoztatás az Amnesty International Magyarország Egyesület által az általa foglalt domaineken keresztül lenne biztosított.

 

A Panaszolt Amnesty International Magyarország Egyesület véleménye az, hogy az Nsztv-ben hivatkozott szervezői jogok nem terjednek ki arra, hogy a Kormánynak joga lenne bármilyen domain névre ezen a jogcímen. A szervezői jogok a választási szervezetekbe való delegációra, megfigyelő megbízására (Nsztv. 68.§), a politikai reklám, mint műsorszám (Nsztv. 69.§) közzétételére, illetve a névjegyzékből történő adatszolgáltatásra (Nsztv. 70.§) terjednek ki.

 

A Panaszolt véleménye szerint az, hogy egyes sajtótermékek vagy a Kormány képviselői „gyermekvédelmiként" hivatkoznak a népszavazásra, nem jelent semmilyen jogcímet a domain nevek birtoklására.

 

A Panaszolt hivatkozott arra is, hogy a Panaszosnak a népszavazás kezdeményezésétől számítva több mint 6 hónapja volt a domainek lefoglalására, annak megtételével indokolatlanul késedelmeskedett.

 

A „gyermekvédelmi", a „gyermekvédelmi szavazás" vagy a „gyermekvédelmi népszavazás" kifejezések nem tartozhatnak védjegy oltalom alá, továbbá nem tartozhatnak a szerzői jogról szóló 1999. évi LXXVI. Törvény (Szjt) védelme alá sem, sőt az Szjt. 1. § (4) bekezdése szerint kifejezetten „[n]em tartoznak e törvény védelme alá a jogszabályok, közjogi szervezetszabályozó eszközök, a bírósági vagy hatósági határozatok, a hatósági vagy más hivatalos közlemények és ügyiratok, valamint más hasonló rendelkezések." Ugyanitt az (5) bekezdés szerint „[a] szerzői jogi védelem nem terjed ki a sajtótermékek közleményeinek alapjául szolgáló tényekre vagy napi hírekre".

 

A Panaszolt álláspontja szerint a Panaszos azon állítása, hogy az Amnesty International Magyarország foglalásai alkalmasak arra, hogy „megtévesszék" a szavazásra jogosultakat, tévesek és megalapozatlanok. A hivatkozott domaineken jelenleg nincs semmilyen tartalom, így nem is kelthetik azt a látszatot, hogy az oldal(ak) a Kormány tájékoztatási kampányához tartoznak. A Panaszolt a jövőben sem tervez semmilyen olyan tartalmat közzétenni, ami megtévesztő lenne, és adott esetben majd egyértelműen ki fog derülni a honlapot felkeresők számára, hogy az nem kormányzati tájékoztatást tartalmaz. Álláspontja szerint a NISZ Zrt. jövőre vonatkozó rosszindulatú feltételezése elsősorban annak szól, hogy a Kormány évek óta megbélyegző lejárató kampányt vezet a Panaszolt szervezet ellen.

 

Az Amnesty International Magyarország Egyesület álláspontja szerint tehát, a NISZ Zrt. panaszában hivatkozott állításoknak nincsen jogszabályi alapjuk, illetve részben jövőre vonatkozó, megalapozatlan feltevések, erre tekintettel kérte a NISZ Zrt. panaszának elutasítását.

 

A Tanácsadó Testület (TT) az igényelt domain esetleges jogellenességét és megtévesztő voltát vizsgálta.

 

Az ügy elbírálása során a TT figyelembe vette, a Tanácsadó Testület 1/2018. (III. 09.) számú „A jogszabályok sajátos elnevezésének és a politikai jelmondatok jogvédelme összefüggésében felmerült kérdések és a stopsoros.hu domain név iránti igénylés teljesíthetősége” című elvi állásfoglalását. A TT vizsgálata során ezen, hivatkozott elvi állásfoglalásban rögzített elvek alapján járt el.

 

Mivel az ügy kapcsán felmerült adatok alapján szerzői jogi, védjegy-, vagy versenyjogi kérdés vagy jogszabállyal való ellentét nem merült fel, a TT a tárgyi domain igénylés jogellenességét nem állapította meg.

 

A tárgyi domain vonatkozásában a TT ugyanígy alaptalannak találta a Panaszosnak a Domainregisztrációs Szabályzat 2.2.2. pontjára vonatkozó hivatkozását, mivel nem látta bizonyítottnak, hogy a domain igénylése illetve használata más személy vagy szervezet jogait sértené.

 

A másik vizsgálandó kérdés, a megtévesztés kapcsán a TT nem osztja a Panaszos azon véleményét, hogy a gyermekvedelmi.hu domain másnak történő delegálása és annak használata megtévesztené a szavazásra jogosult személyeket. Ezt a feltételezést a Panaszos nem támasztotta alá. A TT megjegyzi, hogy a jelen panasz tárgyát képező gyermekvédelmi kifejezés egy magyar közszó, önmagában a nyelvtani/melléknév formája miatt nem hordoz különösebb értelmet. A kifejezés, további pontosító megjelölés nélkül, semmilyen formában nem utal a Kormány által kezdeményezett politikai eseményre.

 

Bár a Kormány által kezdeményezett népszavazás megnevezése valóban tartalmazza a „gyermekvédelmi” kifejezést, és a „gyermekvédelmi népszavazás” két szava együttesen valóban minősíthető közismert politikai megjelölésnek, szlogennek, de a „gyermekvédelmi” kifejezés használatától senki sem zárható el, ezen közszó használatának kizárólagosságára senki sem jogosult, ilyen kizárólagosságra jogvédelmet senki sem élvezhet.

 

Mindezek alapján a TT nem tart megállapíthatónak a tárgyi domain és a Kormány népszavazás kezdeményezése közötti olyan összefüggést, amely kizárná a kifejezést tartalmazó domain név Panaszoltnak történő delegálását.

 

Mindezek alapján a TT álláspontja szerint, a tárgyi gyermekvedelmi.hu domain név a Panaszolt Amnesty International Magyarország Egyesület részére delegálható.

 

Jelen Állásfoglalást a Tanácsadó Testület egyhangúlag fogadta el, különvéleményt egyik Testületi Tag sem kívánt csatolni. Az Állásfoglalás szövege a Tanácsadó Testület weboldalán (www.nic.hu/tt) teljes terjedelmében közzétételre kerül.

 

Budapest, 2022. március 1.

 

A Tanácsadó Testület nevében:

 

Dr. Verebics János
Elnök
Sk.

Dombi Gábor
Titkár
Sk.